'Hoe meer er aan is, hoe meer d'r kapot kan' is een veelgehoorde uitspraak tijdens de uitleg over de nieuwe motoren. Theoretisch waar, maar is dat niet achterhaald? Waarom is deze uitstoot besparende techniek noodzakelijk ? Wat zijn de voordelen voor de machine eigenaar?
EUROPESE REGELGEVING
In motorproductiejaar 2019 is emissienorm Stage 5 verplicht vanaf een motorvermogen van 19 kW of meer. Dit betekent dat de laatste stage 3A en 3B machines uitgeleverd werden. De emissienorm is een Europese regelgeving welke aangeeft binnen welke waarde bepaalde (vervuilende) uitlaatgassen moeten zitten. Deze regels zijn dit jaar aangescherpt voor de fabrikanten.
COMMON RAIL BRANDSTOFSYSTEEM
De meest voorkomende verandering aan de motoren om aan de regelgeving te voldoen, is een verandering van het brandstofsysteem. De klassieke eenvoudige lijnpomp wordt vervangen door een hypermoderne common rail pomp. Dit klinkt voor de klant alsof er afscheid genomen wordt van iets degelijks, waarvan u niet weet wat er voor terug komt. Gelukkig geen reden tot paniek, common rail techniek is uitgevonden in 1993 en sinds begin jaren 2000 is het de standaard brandstofsysteem voor dieselauto's, vrachtwagens, stadsbussen en vele andere vervoersmiddelen.
ROETFILTER
Ook de DPF filter in de uitlaat is een onderdeel om de emissiewaardes naar beneden te krijgen. Een speciale filter vangt de roetdeeltjes uit de uitlaat op, die tijdens regeneratie onder hoge temperatuur verbranden. Zodoende haalt het de totale roetuitstoot naar beneden.
TOT SLOT
De techniek van de Stage 5 motor is dus al miljarden kilometers getest en gebruikt in het wegverkeer, vertrouwd en door ontwikkeld. Het zorgt voor een lagere uitstoot wat beter is voor het milieu en daarin wil vooral de ondernemer graag laten zien dat hij een steentje bijdraagt.
Bron: Verhoeven BV., Maarheeze